DISFAZIJA
Razvojna disfazija je specifični razvojni poremećaj u kome je sposobnost deteta da koristi ekspresivni i/ili receptivni govor ispod očekivanog za njegov mentalni uzrast. Ispoljava se kroz:
SIMPTOMI (ili kako prepoznati razvojnu disfaziju)
1. POREMEĆAJ AUDITIVNE PERCEPCIJE
a) Teškoće percepcije fonema
Jedan od najtežih deficita ove dece je specifična poteškoća u auditivnoj percepciji i obradi jezika. Auditivna percepcija govornog signala podrazumeva prepoznavanje i razumevanje govorne poruke. Deca sa alalijom i disfazijom zbog smetnji u percepciji prerađuju govorni signal u smislu redukcije, odabirajući samo jednu zajedničku akustičku crtu od većeg broja glasovnih osobina. Nedostatak akustičkih osobina nekih glasova u dečijim auditivnim predstavama usporava razvoj pravilnog izgovora glasova, jer bez jasnih zvučnih predstava nema ni odgovarajuće usmerene inervacije govornih organa, tako da se dete nalazi u zatvorenom krugu svojih pogrešnih modela: auditivnog i kinestetičkog. Većina dece sa alalijom i razvojnom disfazijom ima normalan, ali ne i precizan sluh. Ona nisu u stanju da auditivnim putem identifikuju i izdiferenciraju neke glasove maternjeg jezika-auditivna diskriminacija. Od pogrešnog perceptivnog nastaje pogrešno artikulaciono, jer impulsi za izgovor dolaze od onakve fonemske slike glasa kakva postoji u fonemskom sluhu. To doprinosi formiranju i automatizovanju pogrešnog auditivno-motornog ''feed-back'' mehanizma i otežava razvoj auditivne memorije koja omogućava uslužnu reprodukciju govora.
b) Teškoće pamćenja brzog govora odraslih
Disfazična deca nisu u stanju da usvajaju govor koji čuju oko sebe, pogotovu ako njihovo okruženje govori ubrzano sa neujednačenim ritmom i tempom. Zbog toga se disfazičnom detetu mora obraćati sporije.
v) Teškoće sekvence (redosleda)
Ova deca imaju teškoću sa praćenjem i usvajanjem redosleda glasova u rečima i redosleda reči u iskazima-rečenicama okružujuće sredine.
g) Otežano verbalno pamćenje
Ogleda se u otežanom primanju, zadržavanju, obradi i reprodukciji govora. Deca nisu u stanju da zapamte reči ili rečenice koje prevazilaze nivo razvijenosti njihove unutrašnje jezičke strukture. Zbog složenosti fiziološkog puta verbalne informacije od ulaska do izlaska, teško je lokalizovati i bliže odrediti prirodu ovih smetnji, ali se na osnovu analize tipova pogrešnih odgovora uzroci mogu tražiti u: deficitu auditivne percepcije, kratkom opsegu auditivne memorije i stepenu razvijenosti unutrašnje jezičke strukture deteta. Neuslužnost verbalnog pamćenja predstavlja smetnju za usvajanje govora i jezika.
2. JEZIČKI DEFICITI
a) Fonološke i artikulacione teškoće najviše su ispoljene među glasovima koji imaju nisku diskriminativnost (slični glasovi), a nastaju usled:
- snižene auditivne percepcije koja ometa formiranje adekvatne predstave glasa
- nemogućnosti da ''komanduje'' pokretima perifernih govornih organa i pored adekvatne predstave glasa
- neizdiferenciranosti pokreta perifernih govornih organa.
Disfazična deca ispoljavaju:
- poremećaj u detekciji, diferencijaciji i artikulaciji glasova;
-sve tipove patološkog izgovora. Najučestalija je pojava kada glas postoji, ali je izmenjen po mestu i/ili načinu izgovora; slede zamene željenog nekim drugim glasom i potpuno izostavljanje glasa.
b) Teškoće u strukturi reči
Disfazična deca su sklona da višesložne reči izgovaraju samo sa početnim ili samo sa završnim slogom.
v) Morfološke i gramatičke teškoće
- koriste samo osnovne oblike reči
- teško grade tj. upotrebljavaju reči sa prefiksom i sufiksima
- pretežno koriste imenice, zatim glagole (u trećem licu jednine), ostale vrste reči retko
- teško usvajaju reči koje izražavaju apstraktne pojmove
- ne razlikuju rod (češće koriste muški)
- teško usvajaju množinu
- sve radnje izražavaju u sadašnjem i prošlom vremenu ne koristeći buduće
- zamenice usvajaju znatno kasnije
- upotreba priloga, predloga i sveza predstavlja posebnu teškoću za disfazičnu decu
- usvajanje prideva je otežano.
Jasna auditivna percepcija u periodu razvoja rečenice i formiranja gramatike je preduslov da dete pravilno izgovara reči i rečenice. Dete mora precizno da čuje svaki afiks ili morfemu kako bi izgradilo gramatički oblik.
g) Teškoće u strukturi rečenice ( sintaksa )
- rečenica je elementarna, redosled reči i oblika nepravilan
- reči su skraćene sa inverzijom glasova i slogova
- teško usvajaju upitne i odrične, a naročito odrično-upitne rečenice.
d) Usporen leksički i semantički razvoj
- rečnik je oskudan
- značenje reči se sporije razvija
- raspolažu manjim brojem jezičkih asocijacija
- naročito sporo se razvija značenje reči kojima se označavaju apstraktne jezičke kategorije kao sto su sveze, prilozi, predlozi, padežni nastavci, rod, lica i glagolska vremena.
đ) Narušen pragmatički aspekt govora
- funkcionalnost govorne komunikacije
- kompetencija za konverzaciju
- način učešća u konverzaciji.
UZROCI
Ø Neurološki uzroci
- povrede CNS - a
- infektivne bolesti majke
- toksična trovanja
- intrakranijalna krvarenja
- asfiksija i anoksija
- RH ikopatibilija
- hiperbilirubinemija
- encefalitis i meningitis
- EPI napadi
- febrilne konvulzije
- sporije sazrevanje c.n.s.-a naročito onih delova koji predstavljaju fiziološku osnovu za govor
Ø Lateralizacija hemisfera
Ø Genetski uzroci
Ø Anomalije razvoja mozga
Ø Kognitivni uzroci
Ø Psihogeni i emocionalni uzroci
Ø Deficit auditivne percepcije
Ø Motorni poremećaji
Ø Uticaj sredine